Ahad, 10 Jun 2012

Mengenali Jodoh Menurut Islam

Assalamualaikum....

Salam sayang kepada semua sahabat2 blogger yang mengenali diri ini. Sudah lama agaknya saya tidak update blog saya ini kan huhuhu...Al maklum lah bezy memanjang sampai tiada kesempatan untuk update status dalam blog ini. Alhamdulilah syukur kehadrat Allah s.w.t kerana masih memberi saya kesempatan untuk terus menjalani kehidupan ini..amin. 
Sebenarnya terlalu banyak perkara yang telah saya lalui sepanjang bulan ini ada yang suka ada yang duka. kadangkala itu sampai saya menitiskan air mata kerana tidak sanggup berdepan dengan pelbagai masalah yang telah dilalui. Orang kata setiap masalah ada jalan penyelesaianya. Oleh itu, kita kenalah kuatkan hati ini untuk jalani kehidupan yang penuh onak duri. Cukuplah tu tak nak lah cite yang sedih2 lagi....

Sebenarnya saya banyak nak kongsi dengan kawan2 semua tentang apa itu Jodoh?

Pernah dengar tak ada orang kata “Kalau ada jodoh, tak ke mana”, “tak ada jodoh”, “jodoh tak panjang” dan sebagainya? Sejauh mana kita faham apa itu jodoh? Dulu saya selalu guna salah satu ayat tu. Tapi mungkin dulu saya tak berapa faham secara mendalam maksud jodoh tu.
Orang kata ajal maut, jodoh pertemuan semua di tangan Allah. Saya setuju. Pada saya jodoh setiap orang telah di tetapkan. Kita cuma perlu berdoa supaya jodoh kita itu adalah yang terbaik untuk kita dan berusaha untuk mencari di mana jodoh kita. Bila waktunya sampai, kahwin la kita.

Kalau dah memang jodoh kamu dengan seseorang, walau datang cabaran banyak mana sekali pun, takkan dapat memisahkan kamu dan dia. Kalau dah memang jodoh kamu dengan dia, kamu elak la macam mana pun, kamu benci lah dia banyak mana pun, kamu gaduh la dengan dia sampai bergegar bumi, kamu takkan dapat lari dari ketentuan-Nya.
Begitu juga kalau kamu tak ada jodoh dengan dia, kamu janji sehidup semati pun tak ada guna. Kalau kamu tak ada jodoh dengan dia, kamu paksa macam mana sekali pun tak akan berjaya. Ambil contoh cerita Laila Majnun dan Romeo & Juliet. Tak ada jodoh antara mereka. Berusaha bagai nak rak, akhirnya sama-sama mati tanpa dapat hidup bersama.

Mak saya pernah pesan, kalau nak jodoh yang baik, setiap kali lepas solat, doa dan minta pada Allah supaya jodoh kita adalah yg terbaik dan dari kalangan yang baik-baik. Kalau jodoh kita bukan orang yang baik sebelum kita bersama dia, doa dan mohon pada Allah supaya dia akan berubah menjadi baik dan lebih baik bila bersama dengan kita. Jodoh tak kenal beza umur. Jodoh tak kenal paras rupa. Jodoh itu ketentuan Allah. Jodoh itu kerja Allah. Jodoh itu anugerah dari Allah. Siapa kita untuk menghalang dan mengkritik kerja Allah, Yang Maha Berkuasa dan Maha menentukan atas sesuatu yang dikehendaki-Nya.

Urusan Jodoh itu adalah urusan Allah SWT, cuma kita perlu tahu bagaimana cara mengenali jodoh dalam islam.  Tanda jodoh dalam Islam itu adalah “3M”. Apa itu "3M"? Siapa di antara lelaki mahupun wanita yang boleh Memahami, Memaafkan dan Memotivasikan kita ke arah yang lebih baik InsyaAllah itulah jodoh kita. Huraian berkenaan "3M" adalah seperti berikut: Memahami - Setiap pasangan mestilah memahami antara satu sama lain. Ini penting kerana setiap daripada kita mempunyai latar belakang kehidupan yang berlainan. Maka setiap sifat kita mampu mempengaruhi atau dipengaruhi sifat pasangan kita. Memaafkan - Sifat memaafkan ini amat penting sekiranya tiada sifat ini, nescaya hubungan kekeluargaan tidak kekal lama (Ini yang kita cuba elakkan). Lelaki memang lebih egonya, namun jika ingin selamat, buang segala ego demi mempertahankan rumahtangga. Memotivasikan - Pasangan mestilah memotivasikan antara satu sama lain. Faktor seperti stres, tekanan kerja, masalah kewangan mungkin menyebabkan keretakan rumahtangga, namun sikap memotivasikan ini mampu menaikkan dan memulihkan kembali semangat pasangan kita.  Jadi sekiranya anda mahu mencari jodoh, carilah yang boleh melakukan 3M di atas supaya hubungan cinta dapat kekal dan tidak berlaku cerai-berai. Jodoh itu bukan berdasarkan nafsu, kekayaan, rupa paras, pangkat dan sebagainya tetapi haruslah berdasarkan Islam iaitu beraqidah, taat beribadah dan cantik akhlaknya. Jika cinta itu menurut Islam maka cinta itu datangnya dari Allah.

Jodoh terbahagi kepada 3 jenis iaitu:

1) JODOH DARI SYAITAN 
iaitu lelaki dan perempuan yang berjalan berpegangan tangan dan menuju ke arah kemaksiatan. Apabila si perempuan tadi mengandung, barulah si lelaki tadi menikahi perempuan tersebut.

2) JODOH DARI JIN
iaitu lelaki yang menyukai seorang perempuan yang tidak menyukai dirinya, lalu dibomohkan dan disihirkan perempuan itu untuk setuju berkahwin dengan lelaki tadi.

3) JODOH DARI ALLAH
iaitu pandangan 2 pasang mata iaitu lelaki dan perempuan sehingga menusuk ke dalam jiwa. Lalu,lelaki itu pun masuk meminang perempuan tadi. Perempuan tadi menerimanya. Mereka bernikah dan bercinta selepas itu kerana cinta selepas kahwin adalah satu2nya cinta yang diredhai ALLAH. Bercinta sampai ke syurga. Itulah yang digelar "Syurga Cinta" tanpa berlakunya sebarang bentuk kemaksiatan.


Apa jua jenis cinta, ianya kuasa Allah. Jadikan "3M" diatas sebagai panduan asas dalam mencari jodoh supaya benar-benar mendapatkan jodoh menurut Islam yang dapat membahagiakan hidup anda kelak. Mencari jodoh berdasarkan Islam InsyaAllah akan membahagiakan hidup anda di dunia maupun akhirat.
Saya kongsikan 2 jenis Doa di bawah : 




Doa Mencari Jodoh

Jika anda mengalami keadaan putus cinta, Insya Allah amalkan Do'a kedua ini:
Doa Putus Cinta

Saya hanya berkongsi untuk kebaikan bersama. Sesungguhnya yang baik itu datang dari Allah S.W.T dan yang lemah itu datang dari saya. Hakikatnya datang dari Allah jua.

7 ulasan:

  1. nice entry. thank for sharing. nak-nak doa putus cinta. boleh lah saya amalkan bila putus cinta nanti. *sekarang belum becinta*

    BalasPadam
  2. nauzubillah!
    moga kita mendapat jodoh dari Allah... amin

    salam singgah sini... :)

    BalasPadam
  3. welcome ^^
    mdh2an ngan izin Allah....amin

    BalasPadam
  4. http://disyaenterprise.blogspot.com/

    BalasPadam
  5. Amin..

    http://www.mhakimfaiz.my/

    BalasPadam
  6. Subhanallah.. Sucinya jodoh itu, ianya ketentuan Allah belaka, Yang penting pilih y beragama ye.. Itu y terbaik :)

    Saya ada artikel berkaitan doa minta jodoh >>

    Doa Minta Jodoh Sampai Cepat

    BalasPadam

 
Full design and Custom Blog Design by jiakreatifelt.com